Jedną z dwóch szkół naszej gminy, które w pierwszym terminie otrzymały w 2017 roku dofinansowanie w ramach rządowego programu „Aktywna tablica” była nasza szkoła – Szkoła Podstawowa w Roszkach.
Celem programu jest rozwijanie szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019. Umożliwia zatem wykorzystywanie w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę.
Przekazane przez Wojewodę Wielkopolskiego środki wraz z 20% wkładem własnym gminy, w kwocie 17.500,00 zł pozwoliły zakupić nowoczesne pomoce dydaktyczne w postaci dwóch interaktywnych monitorów dotykowych 65”. Po ich zamontowaniu praktycznie na każdych zajęciach są wykorzystywane przez nauczycieli i uczniów. Wszyscy użytkownicy stwierdzili, że możliwości jakie dają monitory oraz łatwość ich obsługi nie mają sobie równych. Z całą pewnością są lepsze od tablic interaktywnych funkcjonujących w szkole od kilku lat.
Tele lekcja -zajęcia otwarte w ramach Rządowego Programu "Aktywna Tablica"
Wsparcie dla naszej szkoły w ramach Rządowego programu „Aktywna tablica” wiązało się z realizacją wielu działań. Duże znaczenie miał udział w sieci szkół, które zakwalifikowały się do I edycji rządowego programu. Obserwacja zajęć otwartych to nieoceniona pomoc – inspiracja w projektowaniu kolejnych zajęć, a jednocześnie wymiana doświadczeń.
Jednym z obowiązkowych działań było przygotowanie i przeprowadzenie zajęć otwartych – wymóg programu. Zdecydowaliśmy się na dwugodzinną „tele-lekcję” z udziałem uczniów klasy czwartej. Naszym partnerem po drugiej stronie monitora była Szkoła Podstawowa w Wierzbnie oczywiście z czwartoklasistami. Innowacyjna lekcja odbyła się 11 maja 2018 roku. Nauczyciele w obydwu szkołach realizowali wspólny scenariusz zajęć, w trakcie którego łączyli się kilkakrotnie.
„Rozgrzewka” na początku lekcji polegała na udzieleniu odpowiedzi na czas. Nauczycielki zamiennie losowały pytania związane z terminologią ułamków zwykłych. Czwartoklasiści podnosili kartki z napisem PRAWDA lub FAŁSZ. W dalszej części zajęć odbył się między innymi „mecz tabliczki mnożenia” z wykorzystaniem aplikacji Matzoo i kart matematycznych. Uczniowie zmagali się z wieloma atrakcyjnymi zadaniami.
Tematyka części drugiej zajęć dotyczyła zagadnień z informatyki i techniki. Panie korzystały z aplikacji Hot Potatoes, Learning Apps i Kahoot. Ciekawa była również ewaluacja zajęć z wykorzystaniem karty z kodem obrazkowym Plickers Card Set, za pomocą której uczeń wyrażał swoją opinię – pytania pojawiały się na tablicy, a nauczyciel skanował odpowiedzi za pomocą telefonu komórkowego.
Wniosek z przeprowadzonych zajęć jest jednoznaczny – możliwości, jakie dają monitory oraz łatwość ich obsługi są nieocenione.
Wykorzystanie Aktywnej Tablicy na róźnych przedmiotach
Zakwalifikowanie do programu sprawiło, że placówka nasza – w odpowiedzi na szybki rozwój technologii informacyjnych i potrzebę rozwoju kompetencji uczniów w tym zakresie – stała się nowocześnie wyposażoną szkołą. Sprzęt ułatwia realizację założeń nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego z wykorzystaniem TIK. Planujemy też tworzenie i wprowadzanie innowacji pedagogicznych.
MATEMATYKA
MATEMATYKA_2
J.ANGIELSKI