Nasz dobry sąsiad... las- nauczanie poprzez działanie to innowacja adresowana do uczniów i przedszkolaków Szkole Podstawowej im. Leśników Polskich w Roszkach. Do jej realizacji niezbędne jest stworzenie takich warunków do uczenia, poprzez dobór odpowiednich metod pracy, które będą wspierać rozwój dzieci przy jednoczesnej realizacji celów założonych w programie oraz wynikających z podstawy programowej.
DRZEWO NIEJEDNO MA IMIĘ
W ramach projektu Nasz dobry sąsiad…las- nauczanie poprzez działanie
w naszej szkole i oddziale przedszkolnym odbył się konkurs plastyczny „Drzewo niejedno ma imię….”
Celem konkursu było:
- uwrażliwienie uczestników konkursu na piękno otaczającej przyrody;
- rozbudzanie zamiłowania i szacunku do przyrody;
- rozwijanie zainteresowań plastycznych i kreatywności;
- promowanie twórczości.
W kategorii wiekowej przedszkole – klasa I nagrodę otrzymali:
I miejsce – Zuzanna Molenda;
II miejsce – Łucja Pachurka;
III miejsce – Franciszek Zmyślony.
Wyróżnienia: Filip Pluta, Otylia Jakubek, Łucja Wujczyk oraz Marcel Poczta.
W kategorii wiekowej klasa II – IV nagrodę otrzymali:
I miejsce – Jagoda Michalik;
II miejsce – Zuzanna Jackowska;
III miejsce – Antoni Zmyślony.
Wyróżnienia : Jan Poczta, Wiktoria Paszek, Maja Młynarz.
W kategorii wiekowej klasa V – VIII nagrodę otrzymali:
I miejsce – Jan Dadacz;
II miejsce – Magdalena Witek;
III miejsce – Marta Malmur.
TAJNIKI ZAWODU LEŚNIKA
10 października był w naszej szkole dniem wyjątkowym, ponieważ właśnie tego dnia, uroczyście obchodziliśmy, po raz pierwszy, Święto Patrona Szkoły. Z tej okazji odbyła się akademia, podczas której wspólnie odśpiewaliśmy hymn szkoły, a Pani Dyrektor w krótkim przemówieniu zapoznała uczniów z realizacją projektu „Nasz dobry sąsiad las - nauczanie poprzez działanie”. Na koniec odbyło się rozstrzygnięcie projektowych konkursów: „Drzewo niejedno ma imię” oraz „Prezentacja zawodu leśnika”. Zwycięzcom gratulujemy! Po zakończeniu uroczystości laureaci zaprezentowali swoje prace przed społecznością szkolną.
CO SKRYWA LAS?
Lapbook „ Co skrywa las?” to kolejne zrealizowane działanie w ramach projektu edukacyjnego Nasz dobry sąsiad …las - nauczanie poprzez działanie.
Lubicie las? My bardzo! Co skrywa las? to lapbook wykonany przez uczniów klasy pierwszej pod kierunkiem p. Basi. Kolorowe obrazki opowiadają o życiu lasu i jego mieszkańcach. Książka nie tylko bawi swoją oryginalną formą, ale też tłumaczy podstawowe zjawiska przyrodnicze: zależności między poszczególnym częściami ekosystemu.
Czytelnicy poznają warstwy lasu, budowę drzewa, budowę grzyba, rośliny, zwierzęta, grzyby, owady oraz wszystko co można spotkać w lesie!
WIELKA WYPRAWA PO SKARBY
W dniach 17 i 18 października uczniowie klasy piątej w ramach zajęć z geografii przystąpili do realizacji projektu „Nasz dobry sąsiad las – nauczanie poprzez działanie”. Na początku zaznajomili się z mapą Roszek na podstawie której dokonali obliczeń odległości rzeczywistej pomiędzy budynkiem szkoły a lasem Roszki Bór. Następnie pracowali z e-mapą Systemu Informacji Przestrzennej Miasta i Gminy Krotoszyn. Z portalu mapowego wyczytali informacje dotyczące siatki ulic, ewidencji gruntów oraz form zagospodarowania przestrzennego otaczającego terenu. Wyczytane dane posłużyły uczniom do przeanalizowania rozmieszczenia lasów w obrębie wsi Roszki. Następnego dnia udali się po skarby lasu, rozpoznali gatunki drzew, rodzaje nasion oraz sporządzili rysunek korony drzewa z wykorzystaniem „Róży wiatrów”. Lekcja terenowa pozwoliła na bezpośrednią obserwację ekosystemu leśnego z wykorzystaniem wiedzy geograficznej.
STOŁÓWKA DLA PTAKÓW
W ramach projektu „Nasz dobry sąsiad … las- nauczanie poprzez działanie” na lekcjach techniki uczniowie klasy VI wykonali karmnik dla ptaków. Najpierw wraz z nauczycielem omówili, jakie materiały będą niezbędne do budowy karmnika. Potem przedyskutowano kolejne etapy montażu. Przy okazji uczniowie przypomnieli sobie, jakie narzędzia można wykorzystać przy pracy w drewnie. Na zakończenie uczniowie pomalowali karmnik w celu zabezpieczenia przed czynnikami zewnętrznymi. Finalnie powstała niezwykła „stołówka dla ptaków”, która zostanie zawieszona przy szkole na pobliskim drzewie. Dzieci na pewno będą pamiętać, aby sukcesywnie uzupełniać „stołówkę”.
Takie zajęcia niewątpliwie wymagają ze strony uczniów kreatywności oraz rozwijają umiejętność współpracy w grupie. Szóstoklasiści świetnie poradzili sobie z postawionym zadaniem.
Brawo!
STROIK BOŻONARODZENIOWY
Okres przedświąteczny to czas radosnego oczekiwania i przygotowań. To cisza, zamyślenie, ale nie tylko. To również zamieszanie związane z domowymi porządkami oraz przygotowywaniem dekoracji. Jednym ze zwyczajów jest wykonywanie bożonarodzeniowych stroików, które zdobią wnętrza mieszkań i wprowadzają świąteczny nastrój jeszcze na długo przed świętami.
To piękny zwyczaj przekazywany z pokolenia na pokolenie. Zależy nam by Nasi wychowankowie kultywowali i podtrzymywali tę piękną tradycję. W ramach projektu „Nasz dobry sąsiad… las - nauczanie poprzez działanie” uczniowie klasy 6 i 7 z opiekunka p. Basią przygotowali stroiki.
Kompozycje zachwycały swym pięknem, oryginalnością. Będą wspaniałym prezentem na święta dla Przyjaciół Szkoły.
OBRAZKOWY SŁOWNIK
W ramach projektu „Nasz dobry sąsiad…las- nauczanie poprzez działanie” uczniowie klasy VII z p. Katarzyną Szwajkowską wykonali obrazkowy słownik pojęć w języku polskim, angielskim
i niemieckim. W słowniku znalazły się hasła, przedstawiające zwierzęta leśne, rośliny, grzyby i drzewa. Każdy uczeń był odpowiedzialny za przydzielone mu hasła- za ich graficzne przedstawienie oraz za prawidłowe tłumaczenie w dwóch językach obcych. Końcowym etapem realizacji projektu było stworzenie okładki słownika oraz pogrupowanie haseł w porządku alfabetycznym. Efekty pracy uczniów są spektakularne! Słownik wygląda przepięknie! Zapraszamy do obejrzenia!
WPŁYW ZANIECZYSZCZEŃ NA EKOSYSTEM LEŚNY
21.03.2024r. z okazji pierwszego dnia wiosny klasa VII wybrała się na zajęcia terenowe do pobliskiego lasu. W ramach realizacji projektu „Nasz dobry sąsiad … las – nauczanie poprzez działanie” uczniowie na lekcji biologii i chemii mogli przeprowadzić obserwacje i doświadczenia. Była to tematyka: „Wpływ zanieczyszczeń na ekosystem leśny” oraz „Czystość wody w lesie i okolicy”. Podczas zajęć analizowaliśmy zjawisko eutrofizacji, czyli zarastania zbiornika wodnego, jako skutek zanieczyszczenia go poprzez nadmiar nawozów. Badaliśmy odczyn wody pobranej próby, określaliśmy stopień zanieczyszczenia i obserwowaliśmy przyrodę, która nas otaczała. W lesie uczniowie znaleźli śmieci, które niestety mają negatywny wpływ na faunę i florę tego ekosystemu. Przy okazji mogliśmy obserwować liczne owady, pajęczaki, grzyb- hubę drzewną, rozpoznawaliśmy gatunki roślin i odgłosy ptaków. Uczniowie poznali rośliny aspektu wiosennego np. zawilca gajowego, zawilca żółtego, fiołka leśnego. Uczyliśmy się orientacji w lesie za pomocą obsługi kompasu. Lornetką wypatrywaliśmy zwierzęta, a przy okazji szukaliśmy „dymiących” kominów, które zanieczyszczają nam powietrze. Z dobrymi humorami i dotlenioną głową pełną wrażeń, z nowymi przemyśleniami, wróciliśmy do szkoły. Tak oto minęły nam, w miłej atmosferze, pierwsze lekcje wiosenne.
BAJKOWY LAS
20 marca odbyło się rozstrzygnięcie konkursu plastycznego "Bajkowy Las" organizowanego przez Panią Marię Panek w oddziale przedszkolnym.
W kategorii wiekowej 5-6- latków I miejsce zajęła Zuzanna Witkowska, II miejsce zajęła Łucja Wujczyk, a 3 miejsce zajęła Oliwia Michalik.
W kategorii wiekowej 3-4 latków zwyciężyła Łucja Pachurka, 2 miejsce zajęła Blanka Witkowska, a 3 miejsce zajął Antoni Liberski.
Zwycięzcom gratulujemy oraz życzymy dalszych sukcesów.
LAS W LICZBACH
W ramach realizacji projektu „Nasz dobry sąsiad las- nauczanie poprzez działanie” uczniowie klasy IV wybrali się do pobliskiego lasu na teren tzw. Starych Bud, aby uczestniczyć w lekcji na temat „Las w liczbach”. Za pomocą średnicomierza najpierw przeprowadzali pomiar średnicy danego drzewa, potem w odpowiedniej tabeli mogli odszukać jego wiek. Przy okazji czwartoklasiści wykonali odcisk kory wybranego przez siebie drzewa, a potem go opisali. Podczas zajęć klasa dowiedziała się różnych ciekawostek związanych z akcją zadrzewiania terenów Nadleśnictwa Krotoszyn w latach 2018-2022. W oparciu o informacje uzupełniali karty pracy dotyczące powierzchni pobliskich leśnictw takich jak: Miłowiec, Starylas, Sokołówka czy Jelonek. Poza tym poznali dane statystyczne związane z gatunkami zwierząt występującymi na terenie obwodu łowieckiego Teresiny.
Dziękujemy Nadleśnictwu Krotoszyn za udostępnienie danych statystycznych potrzebnych do przeprowadzenia lekcji.
ROŚLINNOŚĆ LASU-DRZEWA I KRZEWY
Uczniowie klasy trzeciej w ramach projektu edukacyjnego „Nasz dobry sąsiad las – nauczanie poprzez działanie” postanowili poszerzyć swoją wiedzę w zakresie rozpoznawania wybranych drzew i krzewów wykonując zielnik.
Takie przedsięwzięcie to zadanie wieloetapowe, wymagające czasu. Na początku należało zebrać interesujące nas gatunki roślin. Następny etap – suszenie okazów – jest kluczowy, ponieważ zapewnia estetykę i długotrwałość użytkowania zielnika. Ostatnią część pracy stanowiło przyklejenie roślin do kart zielnika oraz zapisanie podstawowych informacji na temat każdego okazu.
Zielnik został wykonany w formie albumu, zebrany w segregator, a rośliny podzielone na drzewa liściaste, iglaste i krzewy.
Dzięki zielnikowi uczniowie nauczą się rozpoznawać popularne drzewa i krzewy lasu.
MIESZKAŃCY LASU
Dzieci bardzo interesują się przyrodą a szczególnie zwierzętami. W ramach projektu edukacyjnego ”Nasz dobry sąsiad las – nauczanie poprzez działanie” uczniowie klasy drugiej pod kierunkiem p. Renaty wykonali album „Mieszkańcy lasu”. Na początku zapoznali się z gatunkami zwierząt żyjących w lesie. Pogrupowali je na ssaki, ptaki, płazy, gady i owady. Krótko opisali zwierzęta żyjące w leśnych kniejach: co jedzą, jak długo żyją, w jaki sposób opiekują się młodymi i jak polują. Dzięki temu działaniu wzbogacili swoją wiedzę o leśnych zwierzętach.
CO W LESIE WIDAĆ I SŁYCHAĆ?
Realizację projektu „Nasz dobry sąsiad las – nauczanie poprzez działanie” uczniowie klasy czwartej rozpoczęli od spaceru do pobliskiego lasu. Podczas wycieczki dokonali obserwacji w terenie. Wyróżniali cechy lasu, określali jego składowe funkcje np. warstwy lasu, nazywali wybrane drzewa liściaste i iglaste, dokonywali obserwacji zwierząt żyjących w lesie, sprawdzali zawartość ściółki leśnej. Wsłuchiwali się, co słychać w lesie.
Na wybranej niewielkiej powierzchni lasu przeprowadzili pomiar temperatury, światła, wilgotności i siły wiatru w poszczególnych warstwach lasu.
Na podstawie obserwacji uzupełniali przygotowane karty pracy.
Swoje spostrzeżenia przedstawili za pomocą wykonanych plakatów. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o florze, faunie i warunkach panujących w lesie.
LEŚNA NATURA W OBIEKTYWIE
W dniu 29 maja br. rozstrzygnięto ogłoszony wcześniej konkurs fotograficzny dla uczniów klas IV-VIII naszej szkoły w ramach projektu „Nasz dobry sąsiad las- nauczanie poprzez działanie”. Leśna natura w obiektywie to hasło przewodnie przedsięwzięcia. Zadaniem konkursowym było wykonanie 3 zdjęć ukazujących piękno niezwykłego miejsca w lokalnym lesie, obiektu lub przyrody w trzech porach roku: jesienią, zimą i wiosną. Konkurs miał na celu upowszechnianie i popularyzację fotografii jako dziedziny sztuki oraz zachęcenie uczestników do spacerów i obserwacji naturalnego środowiska. Przy ocenie prac jury brało pod uwagę zgodność pracy z podaną tematyką, jakość wykonania i wrażenie estetyczne oraz oryginalność i pomysłowość w przedstawieniu tematu. Nadesłane prace były bardzo piękne i różnorodne.
Oto klasyfikacja:
I miejsce – Bartosz Boroch kl. V
II miejsce – Marta Malmur kl. VII
III miejsce – Agata Zmyślona kl. IV
IV miejsce – Jan Dadacz kl. V
Wszyscy uczestnicy konkursu zostali nagrodzeni dyplomami oraz upominkami ufundowanymi przez Radę Rodziców SP Roszki.
GRATULUJEMY!
NORDIC WALKING
W czerwcu uczniowie klas VI – VIII w ramach projektu „Nasz dobry sąsiad…las – nauczanie poprzez działanie” w ramach lekcji wychowania fizycznego wzięli udział w marszu Nordic Walking. Po przeprowadzeniu rozgrzewki i odpowiednim ustawieniu kijków grupa kilkunastu uczniów wraz z nauczycielem p. Waldemarem Bielawnym udali się w marsz z kijkami do pobliskiego lasu. Dla większości uczniów był to pierwszy spacer Nordic Walking. Niektórym ta forma spędzania czasu wolnego sprawiała trochę problemu, ale w miarę upływu kilometrów nabierali doświadczenia. Pogoda dopisała i wszyscy wrócili do szkoły zadowoleni.
LAS W POEZJI
Las w poezji to projekt klasy 8 zrealizowany na lekcjach języka polskiego w ramach projektu Nasz dobry sąsiad las… nauczanie poprzez działanie. Motyw lasu w poezji pojawiał się już od niepamiętnych czasów. Przyroda otaczała ludzi od samego początku ich istnienia, nic więc dziwnego, że las jest stałym motywem tak chętnie używanym przez pisarzy czy poetów. Przedstawiano go na różne sposoby, dla jednych było to miejsce odpoczynku, wytchnienia, dla innych przerażające, tajemnicze miejsce, rządzące się swoimi prawami. Jeszcze inni, jak
np. Bolesław Leśmian, pisali o leśnych gęstwinach jako o miejscu schadzek darzących się uczuciem kochanków. Uczniowie poznając teksty różnych poetów mogli się przekonać, że las od wieków był obecny w literaturze i stanowi ważny element krajobrazu, symbolikę lub tło do wielu historii.