Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
W ramach programu szkoła zakupiła:
- drukarkę 3D
- zestaw edukacyjny Arduino
- statyw do aparatu i kamery
- mikrofon kierunkowy
- mikroport
- gimbal do aparatu fotograficznego i kamery
- zestaw oświetleniowy
- roboty Photon EDU
- zestaw z mikrokontrolerem BeCreo
- Lego Education Spike Prime
- mikroskop z kamerą
- wizualizer
- aparat fotograficzny
- stację lutowniczą
Poszczególne pomoce nasi uczniowie wykorzystują podczas różnych zajęć.
ROBOT PHOTON EDU - informatyka klasa IV, V, VI
Uczniowie poznają podstawy programowania i rozwijają umiejętności kodowania, programując robota i tworząc własne systemy sztucznej inteligencji. Uczniowie doskonalą rozumienie relacji przestrzennych, wykonują operacje matematyczne w pamięci i poznają zasady geometrii poprzez praktyczne eksperymenty. Ponadto rozwijają kreatywność, łącząc różne technologie w celu stworzenia swoich unikalnych projektów. Pracując z zestawem, uczniowie rozwijają swoje zdolności twórcze, tworzą algorytmy sztucznej inteligencji i uczą się o jej zastosowaniach w prawdziwym życiu. Następnie uczą się dostosowywać do swoich ról i rozwijają umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów. Dzięki licznym narzędziom, aplikacjom oraz akcesoriom zestaw uczy elastyczności i gotowości do pracy w różnych środowiskach. Dzieci świadomie korzystają z nowoczesnych technologii, mogą zobaczyć i przetestować, jak technologie działają w praktyce, co przekłada się na bardziej świadome korzystanie z nich.
Lego Spike Prime to zestaw startowy do nauki robotyki. Cechuje się kolorowymi elementami do budowy, łatwym w użyciu sprzętem elektronicznym oraz intuicyjnym językiem programowania, opartym na Scratch. Pakiet zawiera ponad 1100 elementów i jest przeznaczony do pracy samodzielnej lub w grupie 2-osobowej. SPIKE Prime jest oparty o koncepcję STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Zestaw angażuje uczniów poprzez zabawę w rozwiązywanie problemów o różnym stopniu trudności, wspomagając kreatywność i ucząc krytycznego myślenia. SPIKE Prime to rozwiązanie posiadające wszystko, co potrzebne do rozpoczęcia nauki programowania lub robotyki. Graficzne kodowanie oparte na języku Scratch jest bardzo proste i intuicyjne. Koncepcja STEAM pomaga uczniom rozwijać umiejętności krytycznego myślenia. Prosty w obsłudze sprzęt pozwala rozwinąć umiejętności niezbędne w dzisiejszych czasach poprzez kreatywną zabawę.
![]()
Program zajęć oparty jest na modułowych zestawach BeCreo przeznaczonych do nauki mechatroniki i programowania. Każdy zestaw składa się z procesora Arduino, kilku modułów elektronicznych takich jak wyświetlacze, diody, głośniki, silniki czy serwomotory oraz aplikacji, za pomocą której można te moduły zaprogramować. Scenariusze zajęć są w tematyce smart city, internet rzeczy, innowacyjne ubrania i wiele więcej…
Uczniowie zanim przejdą do wykonywania zadań z programowania, przechodzą kurs wprowadzający, który pokazuje wszystkie możliwości zestawu. Uczestnik zajęć podczas tego wprowadzenia musi w poszczególnych zadaniach odczytywać dane z czujników, a później ułożyć interaktywny program, który będzie sterował platformą Arduino oraz modułami. Aplikacja czuwa nad prawidłowym rozwiązaniem zadania, a jednocześnie uczy wykorzystywać coraz więcej programistycznych funkcji i instrukcji.
Po przejściu kursu wprowadzającego uczestnicy wykonują zadania o rosnącym stopniu trudności. Program zajęć integruje pojęcia z różnych dyscyplin stawiając wyzwania zarówno z dziedziny nauki, inżynierii, matematyki, techniki, jak i sztuki. Z zestawem BeCreo stawiamy na wspólne eksperymentowanie i rozwiązywanie problemów.
![]()
Gimbal do aparatu i kamery
Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery wykorzystujemy bardzo często podczas wielu szkolnych uroczystości czy też zajęć, na których uczniowie pracują z pomocami uzyskanymi w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
![]()
Drukarka 3D ora zdługopisy 3D- technika klasa VI
W ostatnim tygodniu nauki uczniowie naszej szkoły wykorzystali wydruk 3D do stworzenia wielkanocnych ozdób. Przy pomocy drukarki oraz długopisów 3D projektowali przepiękne gadżety świąteczne, które później wykorzystali do stroików świątecznych.
![]()
Wizualizer na lekcjach języka polskiego
Uczniowie klasy VI podczas lekcji języka polskiego uczyli się pisać krótkie formy wypowiedzi. Bardzo przydatny okazał się wizualizer, dzięki któremu uczniowie mogli wspólnie z nauczycielem sprawdzać napisane wypowiedzi. Wszelkie poprawki wykonywane przez prowadzącego zajęcia widoczne były w powiększeniu na tablicy multimedialnej. Ta możliwość spowodowała, że uczniowie zwrócili uwagę na własne błędy, a w kolejnych wypowiedziach potrafili samodzielnie wskazać niepoprawność i ją poprawić. Użycie wizualizera podczas lekcji znacznie uatrakcyjniło zajęcia i zwalczyło monotonie.
![]()
Lutownica na technice w klasie VI
Dzięki udziałowi naszej szkoły w programie „Laboratoria Przyszłości”, pracownia informatyczna wzbogaciła się o stację lutowniczą na gorące powietrze HOT-AIR z lutownicą kolbową firmy Zhaoxin. Lutownica to jedno z najważniejszych urządzeń warsztatowych. Przydaje się do wielu prac – zarówno tych drobnych, jak i znacznie bardziej zaawansowanych. Na czym dokładnie polega lutowanie, jakie są sposoby lutowania oraz w jakim celu najczęściej jest stosowane, mogli przekonać się nasi szóstoklasiści podczas zajęć praktycznych z techniki.
![]()
















