Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
W ramach programu szkoła zakupiła:
- drukarkę 3D
- zestaw edukacyjny Arduino
- statyw do aparatu i kamery
- mikrofon kierunkowy
- mikroport
- gimbal do aparatu fotograficznego i kamery
- zestaw oświetleniowy
- roboty Photon EDU
- zestaw z mikrokontrolerem BeCreo
- Lego Education Spike Prime
- mikroskop z kamerą
- wizualizer
- aparat fotograficzny
- stację lutowniczą
Poszczególne pomoce nasi uczniowie wykorzystują podczas różnych zajęć.
ROBOT PHOTON EDU - informatyka klasa IV, V, VI
Uczniowie poznają podstawy programowania i rozwijają umiejętności kodowania, programując robota i tworząc własne systemy sztucznej inteligencji. Uczniowie doskonalą rozumienie relacji przestrzennych, wykonują operacje matematyczne w pamięci i poznają zasady geometrii poprzez praktyczne eksperymenty. Ponadto rozwijają kreatywność, łącząc różne technologie w celu stworzenia swoich unikalnych projektów. Pracując z zestawem, uczniowie rozwijają swoje zdolności twórcze, tworzą algorytmy sztucznej inteligencji i uczą się o jej zastosowaniach w prawdziwym życiu. Następnie uczą się dostosowywać do swoich ról i rozwijają umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów. Dzięki licznym narzędziom, aplikacjom oraz akcesoriom zestaw uczy elastyczności i gotowości do pracy w różnych środowiskach. Dzieci świadomie korzystają z nowoczesnych technologii, mogą zobaczyć i przetestować, jak technologie działają w praktyce, co przekłada się na bardziej świadome korzystanie z nich.
LEGO SPIKE PRIME - informatyka klasa VIILego Spike Prime to zestaw startowy do nauki robotyki. Cechuje się kolorowymi elementami do budowy, łatwym w użyciu sprzętem elektronicznym oraz intuicyjnym językiem programowania, opartym na Scratch. Pakiet zawiera ponad 1100 elementów i jest przeznaczony do pracy samodzielnej lub w grupie 2-osobowej. SPIKE Prime jest oparty o koncepcję STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Zestaw angażuje uczniów poprzez zabawę w rozwiązywanie problemów o różnym stopniu trudności, wspomagając kreatywność i ucząc krytycznego myślenia. SPIKE Prime to rozwiązanie posiadające wszystko, co potrzebne do rozpoczęcia nauki programowania lub robotyki. Graficzne kodowanie oparte na języku Scratch jest bardzo proste i intuicyjne. Koncepcja STEAM pomaga uczniom rozwijać umiejętności krytycznego myślenia. Prosty w obsłudze sprzęt pozwala rozwinąć umiejętności niezbędne w dzisiejszych czasach poprzez kreatywną zabawę.
BeCreo - informatyka klasa VIII
Program zajęć oparty jest na modułowych zestawach BeCreo przeznaczonych do nauki mechatroniki i programowania. Każdy zestaw składa się z procesora Arduino, kilku modułów elektronicznych takich jak wyświetlacze, diody, głośniki, silniki czy serwomotory oraz aplikacji, za pomocą której można te moduły zaprogramować. Scenariusze zajęć są w tematyce smart city, internet rzeczy, innowacyjne ubrania i wiele więcej…
Uczniowie zanim przejdą do wykonywania zadań z programowania, przechodzą kurs wprowadzający, który pokazuje wszystkie możliwości zestawu. Uczestnik zajęć podczas tego wprowadzenia musi w poszczególnych zadaniach odczytywać dane z czujników, a później ułożyć interaktywny program, który będzie sterował platformą Arduino oraz modułami. Aplikacja czuwa nad prawidłowym rozwiązaniem zadania, a jednocześnie uczy wykorzystywać coraz więcej programistycznych funkcji i instrukcji.
Po przejściu kursu wprowadzającego uczestnicy wykonują zadania o rosnącym stopniu trudności. Program zajęć integruje pojęcia z różnych dyscyplin stawiając wyzwania zarówno z dziedziny nauki, inżynierii, matematyki, techniki, jak i sztuki. Z zestawem BeCreo stawiamy na wspólne eksperymentowanie i rozwiązywanie problemów.
Gimbal do aparatu i kamery
Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery wykorzystujemy bardzo często podczas wielu szkolnych uroczystości czy też zajęć, na których uczniowie pracują z pomocami uzyskanymi w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Drukarka 3D ora zdługopisy 3D- technika klasa VI
W ostatnim tygodniu nauki uczniowie naszej szkoły wykorzystali wydruk 3D do stworzenia wielkanocnych ozdób. Przy pomocy drukarki oraz długopisów 3D projektowali przepiękne gadżety świąteczne, które później wykorzystali do stroików świątecznych.
Wizualizer na lekcjach języka polskiego
Uczniowie klasy VI podczas lekcji języka polskiego uczyli się pisać krótkie formy wypowiedzi. Bardzo przydatny okazał się wizualizer, dzięki któremu uczniowie mogli wspólnie z nauczycielem sprawdzać napisane wypowiedzi. Wszelkie poprawki wykonywane przez prowadzącego zajęcia widoczne były w powiększeniu na tablicy multimedialnej. Ta możliwość spowodowała, że uczniowie zwrócili uwagę na własne błędy, a w kolejnych wypowiedziach potrafili samodzielnie wskazać niepoprawność i ją poprawić. Użycie wizualizera podczas lekcji znacznie uatrakcyjniło zajęcia i zwalczyło monotonie.
Lutownica na technice w klasie VI
Dzięki udziałowi naszej szkoły w programie „Laboratoria Przyszłości”, pracownia informatyczna wzbogaciła się o stację lutowniczą na gorące powietrze HOT-AIR z lutownicą kolbową firmy Zhaoxin. Lutownica to jedno z najważniejszych urządzeń warsztatowych. Przydaje się do wielu prac – zarówno tych drobnych, jak i znacznie bardziej zaawansowanych. Na czym dokładnie polega lutowanie, jakie są sposoby lutowania oraz w jakim celu najczęściej jest stosowane, mogli przekonać się nasi szóstoklasiści podczas zajęć praktycznych z techniki.